Arendalsuka 2024: Se opptak av det som skjedde i Aldringsteltet

Postet: 23.08.24 (oppdatert 23.08.24)
En forsamling i et telt.
I løpet av Arendalsuka bød Aldringsteltet på spennende samtaler, debatt, innlegg og workshop med søkelyset på hva aldring er, og hva vi sammen kan gjøre for å skape et mer aldersvennlig samfunn.

Hvem har ansvaret for at du skal kunne bo trygt hjemme hele livet? Hva er sunn og god aldring? Hvordan kan vi sammen skape et aldersvennlig samfunn? Det var blant spørsmålene som ble stilt i Aldringsteltet under Arendalsuka 2024. Under finner du opptak av arrangementene som ble strømmet.

Artikkelen er 145 dager gammel, informasjonen kan være utdatert.

For første gang var aldring og eldre viet en egen arena under Arendalsuka. Teltet har vært et samarbeid mellom Senteret for et aldersvennlig Norge, Verdighetssenteret, Pensjonistforbundet og Aldring og Helse.

En uke med et tettpakket, aktuelt og variert program, med gode samtaler, spennende foredrag og engasjerende diskusjoner.

Her finner du alle opptakene fra Aldringsteltet

Debatt: Bo trygt hjemme - hvem har ansvaret? 

Fem personer sitter på høye stoler på en scene mens en sjette snakker i mikrofon

Er det et gap mellom våre forventninger til velferdsstaten, og hva som faktisk vil være mulig i fremtiden? Hvem tar regninga når vi skal bo lenger hjemme?

Jan Davidsen (Pensjonistforbundet), Anita Vatland (Pårørendealliansen), Sebastian von Hofacker (Verdighetssenteret), Adelheid Kristiansen (Nittedal kommune) og Ellen Rønning-Arnesen, statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet debatterte ulike sider av Bo trygt hjemme reformen

– Kommunene har et ansvar for forebygging. De må planlegge aldersvennlige samfunn og bedre bruk av ressursene (ref. hvor mye de kjører bil). Eldre er en stor gruppe med ulike behov og store forskjeller. For å løse behovene trenger vi en ny retning – og vi må gjøre det sammen, understreket Adelheid Kristiansen, kommunedirektør Nittedal kommune i debatten. 

Her kan du høre statssekretær Ellen Rønning Arnesen oppsummere debatten. 

Og her ser du hele debatten

Aldersvennlige boliger - hva skal til?

Behovet for aldersvennlige boliger er stort, og vil øke. Hvordan kan boligutviklere og boligbyggelag tilrettelegge og bygge boliger til en aldrende befolkning?

Med fagkunnskap og innsiktsarbeid med seniorene i fokus har OBOS utviklet: OBOS' veileder for aldersvennlige boliger. Hanne Løvbrøtte, prosjektleder i OBOS Nye Hjem, presenterte noen av de 100 konkrete rådene og tipsene i veilederen for mer aldersvennlige boligprosjekt. 

Deretter var det duket for samtale mellom Løvbrøtte, Tove Holst Skyer, forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund, og Morten Andreas Meyer, generalsekretær i Huseierne.

– Før vi kan starte det store løfte med å bygge og gjøre boligene våre aldersvennlige må det være en aksept av behovet for det. Vi som er opptatt av temaet må starte. Vi må sørge for at flere blir engasjert og forstår hva dette dreier seg om. Hvor viktig det er for enkeltmennesket og hvor viktig det er for fellesskapet å gjøre noe annerledes enn i dag, poengterte Meyer. 

Her kan du se hele samtalen (youtube)

La oss ivareta personvernet til seniorene

Fire damer smiler til kamera

Wenche Halsen, leder i Senteret for et aldersvennlig Norge ledet samtalen mellom Cathrine V. Singstad i Otte, Tina Rødland i Kakadu og Tone K. Bye i Livsglede for eldre om utfordringer om muligheter knyttet til digitalisering, personvern og eldre.

Mange eldre er ikke digitale. En av årsakene er at de syns det er skummelt. De er en gruppe som er særlig utsatt for lureri og svindel på nett. Hva og hvem som kan bidra til å skape mer trygghet på nett?

Se hele samtalen her (youtube).

Bidrar du til digitalt utenforskap?

Inger Lise står på scenen

Anders Kunz, leder i EGGS og forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket snakket engasjerende om betydningen ulike sider ved digitalt utenforskap.

Blyverket pekte på noen av hovedfunnene i rapporten "Utenforskap i forbrukermarkedet". Den viser blant annet at 43 % har personer som hjelper de med å bestille varer og tjenester på nett, og at 8 % ikke bruker Bank ID.  

– Vi trenger kunnskap, dokumentasjon og ikke minst bevisstgjøring om hva digitaliseringen og for mange, forenklingen, har skapt av helt nye – og etter vår mening, unødvendige forbrukerutfordringer, understreket Blyverket i sin presentasjon.

Se både Blyverket og Kunz sine presentasjoner her (youtube).