Debatt: Digital inkludering må være regjeringens ansvar

Postet: 30.08.24 (oppdatert 30.08.24)
Profilbiler av de fire bak debattinnlegget
Det må etableres klare mål og målemetoder for å sikre at alle, uavhengig av bosted, mottar likeverdige digitale tjenester, skriver Berit Brørby, leder Rådet for et aldersvennlig Norge, Tone K. Bye, generalsekretær Livsglede for eldre, Tina Rødland, produktsjef Kakadu og Cathrine Vånge Singstad, partner rådgivningsselskap Otte, i dette debattinnlegget.

600.000 nordmenn står utenfor den digitale verden – hva gjør vi med det? Les debattinnlegget Berit Brørby, leder i Rådet for et aldersvennlig Norge har skrevet i samarbeid med flere parter.

Dette debattinnlegget stod først på trykk i iTromsø 26.08.2024.

I takt med digitaliseringens raske fremmarsj står vi overfor en betydelig utfordring: Mange eldre er ikke digitale, selv om flere kunne vært det. Dette er en gruppe som er særlig utsatt for svindelforsøk og feilinformasjon på nett, noe som forsterker deres frykt for nettbruk. Og med KI i full fremmarsj blir både svindlerne og de som ønsker å spre feilinformasjon sine metoder stadig mer utspekulerte.

Årsaken til digitalt utenforskap er mange. Manglende kunnskap, manglende tilgang på smartprodukter, komplekse systemer og et virvar av apper er noen. Manglende digital deltakelse begrenser deres muligheter, trivsel og demokratiske engasjement.

Bo trygt hjemme-reformen

Regjeringens initiativ, "Bo trygt hjemme-reformen," som skal skape et mer aldersvennlig samfunn, er et skritt i riktig retning. Men reformen mangler en kritisk komponent; det digitale. Sikker tilgang til internett er en svært viktig del av å bo trygt hjemme.

600 000 av landets befolkning er ikke digitale eller er svakt digitale. 80 prosent av disse er over 65 år. Norge ønsker å være i verdensklassen når det gjelder digitalisering. Vi har gjennom tilgjengelige kilder gjort en beregning på hvor mye det offentlige Norge bruker på utvikling av digitale løsninger i løpet av et år. Tallet vi kom fram til er om lag 1,6 milliarder.  Til sammenligning bevilges det omtrent 16 MNOK på opplæring. Det betyr at 1% av investeringer i digitalisering går til opplæring og veiledning. Eller at 600 000 ikke-digitale får 26 kroner hver til opplæringstiltak. Dette er bekymringsfullt.

Systematiske tiltak

For å møte de digitale utfordringene vi står i kreves et koordinert nasjonalt initiativ. Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet må ta overordnet og utførende ansvar, på vegne av innbyggerne, kommunene og leverandørene.

Bevilgningene til digital inkludering må økes for å støtte utviklingen av nasjonale programmer.

Regjeringen må ta ansvar og sørge for nasjonal trygg og tilgjengelig digital hjelp, for pårørende, frivillige og øvrig tjenestetilbud. Og det må opprettes en nasjonal portal for digital hjelp som samler ressurser og informasjon.

Må ha klare mål

Vi trenger en overordnet, systematisk tilnærming til digital inkludering. Det må etableres klare mål og målemetoder for å sikre at alle, uavhengig av bosted, mottar likeverdige digitale tjenester. Dette vil også styrke og fremme frivillige initiativer, og hjelpe dem å levere mer målrettet støtte.

Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet må ta ansvar og sørge for gode digitale og brukernære løsninger for landets innbyggere.

Berit Brørby, leder Rådet for et aldersvennlig Norge
Tina Rødland, produktsjef Kakadu
Tone K. Bye, generalsekretær Livsglede for eldre
Cathrine Vånge Singstad, partner rådgivningsselskap Otte