Ny partner vil få flere om bord digitalt
Gründerne bak Kakadu har utviklet en digital inkluderingsplattform som veileder selv de minst digitale til å oppleve større mestring i møte digitale tjenester og produkter. Nå er de signert som partner med Senteret for et aldersvennlig Norge.
− Å stå sammen med en anerkjent aktør som Senteret for et aldersvennlig Norge har en stor verdi for oss i Kakadu. Det er mye drivkraft i spill når ulike aktører, med felles ambisjoner forenes, sier Ingvild Erøy, en av gründerne bak Kakadu.
− Kakadu ser ikke bare mulighetene for innovative løsninger i møte med demografiendringene, men har også en tydelig sosial og bærekraftig profil. Det er en stor glede for oss å få deres perspektiver og kunnskap inn i partnerskapet for et mer aldersvennlig Norge, forteller Nina Myklebust som leder senterets partnerskapsordning.
Produktutvikling på de mindre digitale sine premisser
Digitalisering er presentert som en av flere løsninger i møte med demografiendringene. Regjeringen har også lagt frem en egen handlingsplan for digital inkludering.
− Skal samfunnet lykkes med digitalisering i praksis må vi tilrettelegge for at alle (les flere) kan ta i bruk moderne teknologi, understreker Ingvild.
Hun viser til de nærmere 600 000 som i dag står på den digitale sidelinjen. Majoriteten av de med lave digitale ferdigheter er over 60 år. Sammen med medgründer Hege Fiskå lager de i Kakadu enkle steg-for-steg oppskrifter for de som har liten digital kompetanse, slik at de kan lære seg å bruke ulike tjenester på nett – som for eksempel BankID.
− Noe av det vi har erfart, er at eldres stemme inn i dagens produktutvikling er underrepresentert. I Kakadu lager vi tjenesten vår på de eldre og de mindre digitale sine premisser, og ser viktigheten av digital inkludering blir sett som verdiskaping for både samfunn og næringsliv, forteller Hege.
− Løser vi noe for de mest vanskeligstilte, løser vi det også for alle andre.
En lærevillig og smart fugl
De aller fleste av oss, har nok på et eller annet tidspunkt kjent oss usikre eller utilstrekkelig når det kommer til digitale verktøy og løsninger. Ting ender seg fort, oppdateringer gjøres og utviklingen innen teknologien har høy fart.
Da er det ikke rart at vi til tider kan finne det utfordrende å henge med.
− Vi vet at manglende digital kompetanse er en barriere for mange når det kommer til å ta i bruk ulike digitale verktøy. Kakadu sine løsninger bidrar til å redusere tersklene og fjerne disse barrierene, løfter Nina frem og understreker at selv om alder en av faktorene som kan bidra til digitalt utenforskap, er det ikke utelukkende slik at eldre ikke er digitale.
Det var også et viktig moment da valg av navn falt på Kakadu.
− Det var vesentlig å velge et navn som var alders-agnostisk. “Seniorhjelpen” eller lignende var aldri et tema. En Kakadue er en papegøye som mange kan identifisere seg med; den er en lærevillig og smart fugl, som liker å dele kunnskap med resten av flokken, smiler Ingvild.
− Digitale klasseskiller angår alle, og noe som kan overraskede deg er at det starter allerede i tredveårene, avslutter hun.
OM KAKADU
Kakadu Ignite AS holder til I Stavanger og Erfjord, og jobber med løsninger for som bidrar til at flere kan mestre digitale tjenester på egenhånd eller på vegne av andre.