Seniorer i skolen: – Vinn-vinn for alle parter

Postet: 26.08.24 (oppdatert 27.09.24)
Rektor står utenfor en stor, eldre gul skolebygning
– Klassevenner er en bonus, og det er lærerne som har ansvaret for undervisningen. Stor fleksibilitet gjør at pensjonistene kan kombinere dette med reiser og andre aktiviteter. Flere er engasjert i frivilligheten og andre aktiviteter også, sier Hans Christian Nystad, rektor ved Framnes skole.

På Framnes skole i Sandefjord deltar ofte én ekstra voksen i undervisningen – en klassevenn. Det er en senior som frivillig bidrar med oppgaver som leksehjelp, høytlesing, strikking, matlaging og turer i skogen.

Hans Christian Nystad er rektor på Framnes skole. Etter å ha lekt seg med tanken om at seniorer kan være en ressurs i barnas skolehverdag, tok han initiativ til pilotprosjektet «Klassevenn» i 2022. Det går ut på at seniorer hjelper til på skolen, og er en del satsingen på utviklingen av et aldersvennlig Sandefjord. Ordningen var svært vellykket og ble videreført etter pilotperioden. Det legges opp til at det er enkelt for både klassevenner og lærere å delta. 

– Klassevenner er rett og slett en gavepakke til skolen. Det koster meg veldig lite og jeg får tifold igjen for den lille innsatsen jeg gjorde innledningsvis i prosjektet, sier Hans Christian. 

14 klassevenner gjør det de har lyst til 

Framnes skole har 14 klassevenner som tidligere har vært lærere, kokker, lektorer og husmødre for å nevne noe. For å komme i gang arrangerte Hans Christian et informasjonsmøte. Mange seniorer var interessert i å høre om prosjektet, og nesten alle klassevennene som startet da er fortsatt med i dag. 

– Dette viser at vi gjør mye riktig, og nå sprer ordet seg gjennom jungeltelegrafen. Klassevennene får gjøre det de liker, og bestemme selv hvor mye de ønsker å delta. Noen er interesserte i pedagogikk og undervisning og andre trives best ute i naturen, sier Hans Christian. 

Hans Christian Nystad sitter inne på lærerværelse
Rektor Hans Christian Nystad

En vinn-vinn-ordning 

For å sikre forutsigbarhet, er det en til to klassevenner på hvert trinn. Lærerne har den daglige kontakten med klassevennene, og det krever som regel ikke mer enn en tekstmelding eller en liten beskjed. 

– Barna knytter seg til faste klassevenner på en helt spesiell måte. Selv om pensjonister ofte har travle dager, har de god tid til høytlesing, turer og samtaler med barna. Det er en vinn-vinn-situasjon: Barna setter pris på voksne som har god tid, lærerne får noen flere hender og seniorene er glade for å fylle dagene med noe meningsfylt, sier Hans Christian. 

Viktig med fleksibilitet 

Hans Christian har erfart at mange pensjonister ønsker frihet og ikke vil binde seg til for mange faste avtaler. Derfor er seniorene informert om at hjelpen deres ikke er avgjørende for at skoledagen skal gå rundt, og klassevennene kan melde avbud på kort varsel dersom det er nødvendig. 

Eldre dame hjelper et barn i klasserommet

– Klassevenner er en bonus, og det er lærerne som har ansvaret for undervisningen. Stor fleksibilitet gjør at pensjonistene kan kombinere dette med reiser og andre aktiviteter. Flere er engasjert i frivilligheten og andre aktiviteter også, sier Hans Christian. 

På Framnes skole er klassevennene en del av det sosiale miljøet på skolen, og de blir invitert til sosiale sammenkomster med resten av personalet, i tillegg til egne treff for å dele erfaringer. 

Ordningen har stort potensial 

Hans Christian mener det er enkelt å komme i gang med klassevenner, og at ordningen har stort potensial. Han ser for seg at klassevenner kan bidra med matlaging på ungdomsskolen og videregående, samt hjelpe til på SFO. 

– Det er ingen tvil om at prosjektet kan utvides. Klassevenner kan bidra på SFO, og det kan det passe for seniorer som ønsker å starte dagen litt senere. Det ligger langt flere muligheter i dette enn det vi på Framnes skole har utforsket hittil, avslutter Hans Christian. 

Ønsker du å starte med klassevenner i din kommune?

Her er Hans Christian sine beste tips:  

  1. Ta kontakt med f.eks. rektor på skolen og hør om de kan være interessert i å starte med klassevenner.  
  2. Planlegg et informasjonsmøte for å presentere prosjektet, sammen med skolen. Bruk sosiale medier, innbyggerapp, lokalmedia og informasjonslapper til nabolaget. Kontakt også foreninger for seniorer. 
  3. Hent inspirasjon fra informasjonsmaterialet brukt på Framnes skole. Ta kontakt med meg om du lurer på noe. 
  4. Brev om informasjonsmøtet kan lastes ned her (word)
  5. Presentasjon fra informasjonsmøtet kan lastes ned her (powerpoint)
  6. Hold informasjonsmøtet. Understrek at ordningen er fleksibel, og at klassevennene kombinere dette med andre aktiviteter, reiser og avtaler. Benytt anledningen til å gjøre avtaler med aktuelle klassevenner. 
  7. Sjekk referanser og sørg for at alt er i orden med taushetserklæring og politiattest. Dette har de fleste skoler god kontroll på.  
  8. Ta hensyn til klassevennenes interesser når du fordeler dem på klasser og fag. Ha 1-2 klassevenner per trinn for å gi forutsigbarhet og et sosialt miljø. 
  9. Inkluder klassevennene i det sosiale miljøet på skolen. Arranger felles treff med alle klassevennene i løpet av skoleåret.  
  10. La lærerne ha daglig kontakt med klassevennene. Rektor eller annen ansvarlig har dialog med lærerne om hvordan ordningen fungerer.