09.00
Registrering
Vi serverer enkel frokost - og du får tid til å møte de andre konferansedeltakerne.
09.30
Kommunikasjon og medvirkning i et aldersvennlig Norge Hvilken betydning har medvirkning i utviklingen av aldersvennlige lokalsamfunn? Og hva legger vi i betydningen kommunikasjon i et aldersvennlig Norge? |
A global perspective on Age-friendly I 2010 etablerte WHO Globalt nettverket av aldersvennlige byer og lokalsamfunn. Nettverket har 1542 medlemmer og 18 samarbeidspartnere som til sammen dekker 320 millioner innbyggere. Thiago vil fortelle mer om nettverket og dele eksempler fra WHO sitt kampanjearbeid og hvordan medvirkning er kjernen i arbeidet med aldersvennlig utvikling. |
Age Without Limits - England’s first ever anti-ageism campaign Her får du høre om kampanjen “Age Without Limits”, den første nasjonale kampanjen i Storbritannia mot aldersdiskriminering. Kampanjen har kjørt et år, og Kiran vil oppsummere suksessen og betydningen av å involvere seniorene i arbeidet med kampanjen. Hun vil også snakke om kommunikasjonens rolle ved Centre for Ageing Better. |
10.30
Pause
10.45
Inkluderende design, medvirkning og brukersentrert innovasjon Å leve aktive og selvstendige liv er viktig for bærekraften i samfunnet vårt. Design er en viktig kompetanse i utviklingen av inkluderende og brukervennlige produkter, tjenester, digitale løsninger og bygde omgivelser som skaper entusiasme på tvers av alder og funksjonsevne. Inkluderende design er en empatisk designtilnærming som kobler perspektivene og behovene til menneskelig mangfold til mer brukervennlige løsninger for alle, og gir verdi til både mennesker, virksomheter, merkevarer og samfunn. Knut kaller dette "Design done right!" |
Stavanger kommunes aldersvennlige reise med seniorinnbyggeren i sentrum Her får du et innblikk i hvordan Stavanger har koordinert kommunens samlede innsats for å bli mer aldersvennlig. Stian gir deg også konkrete eksempler på hvordan du kan involvere de godt voksne innbyggere i det aldersvennlige utviklingsarbeidet. |
11.30
Samhandlingsaktivitet
Hvordan kan vi gjennom medvirkning og kommunikasjon endre holdninger knyttet seniorene som ressurser og kundegruppe, redusere alderisme og fordommer mellom aldersgrupper?
Deltakerne loses gjennom oppgaver og diskusjoner på jakt etter de gode løsningene sammen.
13.00
Lunsj
Vi har gleden av å spandere lunsj til alle deltakerne.
14.00
Kommunikasjon eller informasjon? Her vil du få nyttige tips til verktøy du kan bruke når du skal kommunisere fremfor å informere, uansett om det er eldre eller unge du ønsker faktisk skal lese, forstå og gjøre det du vil med informasjonen du gir dem. |
Slik kommuniserer vi med seniorene i Gjøvik I dette foredraget vil du få et innblikk i hvordan Gjøvik kommunen jobber med å informere, inspirere og motivere kommunens seniorer slik at de kan leve aktive og gode liv, mens de bor hjemme lengst mulig. Siv og Elin-Marie fra Friskliv Senior i kommunen vil fortelle om både det som fungerer, og hva er det som er utfordrende? |
14.45
Pause
15.00
Det grå gullet - markedsmuligheter Seniorene representerer den kundegruppen som vil vokse mest i årene som kommer. Skal næringslivet utnytte dette potensialet, krever det innsikt i seniorenes ønsker og behov, samt kommunikasjon som treffer kundegruppen. I dette innlegget vil Anne-Cecilie gi flere konkrete eksempler på bedrifter som har prøvd – og lykkes med å nå dette markedet. |
Widerøe fyller 90 år - historien bak kampanjen I dette innlegget forteller Tim hvordan Widerøe sammen med reklamebyrået forsøkte å finne et kommunikasjonskonsept som skulle omfavne at flyselskapet fylte 90 år. Fokuset og målet var å lage et konsept som viser at vi er stolt av å ha eksistert i 90 år uten at det spiller for mye på de såkalte "hjerte-smerte" og nostalgi parameterne - men i stedet omfavne hvor spreke og tøffe også 90-åringer kan være. |
Snakk med oss - og spør oss om hva vi ønsker og trenger |
16.00
Vel hjem
Programmet oppdateres fortløpende. Vi tar forbehold om mindre justeringer i tidspunkt.