Seniorkommunikasjon i Bergen kommune

Seniorkommunikasjonsprosjektet har to overordnede mål; Bedre livskvalitet og reduserte hjelpebehov for eldre innbyggere i Bergen. Alle kommunikasjonstiltak i prosjektet skal bidra til dette. Det første målet er valgt fordi det er derfor kommunen eksisterer. Den er her for å gjøre livet til innbyggerne bedre. Det andre er valgt fordi kommunens tjenester er hardt presset nå som endringene i samfunnets alderssammensetning er i gang, og det er positivt om innbyggerne kan benytte seg av tjenester på lavest mulig hjelpenivå.

Flere tiltak er igangsatt. Det første var å lage en inngang på kommunens nettsider med oversikt over tjenestene til målgruppen. Dette har vært etterspurt av seniorene og gjør det enklere for dem å få finne frem på nettsidene.

I tillegg er det etablert Seniorguiden med råd for alderdommen og tips til aktiviteter for seniorer. Her er ønsket å inspirere byens seniorer til å ta gode valg for egen helse og planlegge egen alderdom. Dette gjøres ved at seniorer selv forteller historier om positive aktiviteter, tjenester eller livsvalg de har tatt. Historiene skal være til inspirasjon og målet er å unngå at rådene oppfattes som en pekefinger fra kommunen. Det lages en ny utgave av Seniorguiden to ganger i året og sendes ut en brosjyre i posten til alle over 80 år. Samtidig er det opprettet temasiden Seniorguiden på den kommunale nettsiden. I tillegg sender kommunen tekstmelding til alle i alderen 65 til 79 år, der den informerer om Seniorguiden på nettsiden. De får i tillegg informasjon om at de kan hente en brosjyre på biblioteket om de foretrekker dette fremfor å benytte den digitale versjonen. Målet er at også ikke-digitale seniorer skal få nødvendig informasjon fra kommunen. 

I tillegg har kommunen startet et tiltak som blir kalt for «lenkeunivers». Målet med dette tiltaket er å hjelpe innbyggerne å finne tjenester som gjør de mest mulig selvhjulpne. Dette innebærer at innbyggere får informasjon om det de søker etter på nettsidene våre, men kommunen vil samtidig presentere lenker til tjenester på et lavere nivå i omsorgstrappen. Bergen kommune har mange tjenester som bidrar til at seniorer kan bo lenger hjemme og gjenvinne tapte funksjoner, og det er viktig å gjøre disse tjenestene mer kjent blant innbyggerne i Bergen. 

I tillegg til de konkrete tiltakene som allerede er startet, skal det utarbeides en større og overordnet plan for arbeidet med seniorkommunikasjon. Arbeidet startet med konkrete tiltak fordi demografiendringene er her allerede, og det har vært viktig å komme i gang med et strategisk kommunikasjonsarbeid rettet mot seniorene så raskt som mulig.

  • Prosjektnavn:
    Seniorkommunikasjon
  • Kommune:
    Bergen
  • Mål:
    Bidra til bedre livskvalitet og reduserte hjelpebehov for seniorene i Bergen
  • Organisering:
    Byrådsavdeling for eldre, helse og omsorg i samarbeid med Byrådsavdeling for næring, kultur og idrett og Byrådsleders avdeling
  • Finansiering:
    Byrådsavdeling for eldre, helse og omsorg gjennom bruk av demografimidler i kommunens årsbudsjett
  • Medvirkning:
    Workshop med seniorer fra ulike deler av byen og i ulik alder ved oppstart av prosjektet. I tillegg er det dannet en seniorgruppe som vil bli invitert til miniworkshop to ganger i året. I dialogen med seniorene testes også ut ulike budskap som kommunen ønsker å komme med
Kontaktperson: Endre Hovland, Bergen kommune