Kullingane -
en modell for medvirkning og innbyggerdialog

Under finner du fire webinarbolker, samt tips og råd til hvordan du kan bruke konseptet "Kullingane" som modell for innbyggerdialog og medvirkning i din kommune. 

Det blir flere eldre og ensomhet er en av samfunnets største utfordringer. Samtidig må kommunene endre måten de leverer velferdstjenester på. I lys av dette har Sola kommune spurt sine 65-åringer, også kalt kullingane: Hva er viktig for deg for å leve et godt liv?

Årlig inviterer kullingane og Sola kommune alle 65-åringene til en samling for å reflektere, bli bevisste og rigge seg for livsfasen de er på vei inn i – overgangen til tiden etter arbeidslivet.

Under forteller Sola om sitt arbeid med kullingane i fire webinarbolker med ulike tema. Videre er dette oppsummert i kulepunkt med tips og råd til hvert tema. 

Ved å bruke kullingane som modell for medvirkning og innbyggerdialog får du:

  • et arbeid som bidrar til å tette forventningsgapet til kommunen. 
  • betydningsfulle relasjoner og innsikt.
  • mulighet til å anerkjenne en gruppe og legge til rette for at innbyggere blir sett og hørt. 

Møt kullingane i Sola

Vil du vite mer om hva kullingane er og hvordan kullingane i Sola selv opplever arbeidet. Ta en titt på filmen under: 

Les mer om kullingane her

 


Forberedelser

I denne webinarbolken får du innblikk i hvordan Sola kommune forbereder seg. Stikkord er organisering, tilnærming, holdning og rolle. Forbered deg godt, men ikke planlegg for alt. Stol på samtalen. 

Dette trenger du for å komme i gang:

  • tid/ansatt-ressurs med engasjement for medvirkning og samskaping
  • knytte kontakter internt og eksternt 
  • nytte arbeidet opp til overordnede nasjonale føringer og til egne planer, visjon og verdier 
  • lokaler 
  • kaffe, te, vann og eventuelt bevertning til aktiviteter 
  • forslag til hvem i ditt lokalsamfunn som kan treffe en 65-åring med en nerve 

Kommunen: 

  • tilbyr lokale

  • deler egen innsikt

  • inviterer på vegne av kullingane og kommunen 

  • inviterer lag og foreninger til å fortelle om seg selv 

  • legger til rette for mingling

Tenk gjennom:

Egen tilnærming og holdning 

Det eneste innbyggerne har til felles, er at de er 65 år. I møtet med kullingane, er det viktig å vise i ord og handling at kommunen og innbyggerne er likeverdige.

Rollen du har som tilrettelegger 

Innbyggere kan oppleve rollen din som uvandt fordi den bryter med forventningene de har til kommunen. Innbyggere kan stille spørsmål som de forventer at kommunen kan svare ut og du har ikke svarene. Du deler utfordringen sammen med innbyggerne. Dette krever at du står trygg og tålmodig i rollen.

Hvordan du organiserer arbeidet

Organiseringen kan gi ekstra drahjelp. I Sola kommune har de lagt arbeidet inn i kjente rammer i stedet for i et prosjekt. Frivilligsentralen er vant til å legge til rette for å lage sosiale møteplasser og rådgiver på rådhuset har god kjennskap til hvem som gjør hva i kommunen. Sammen har disse en unik posisjon i skjæringspunktet mellom kommuneadministrasjonen og innbyggerne og kan dra nytte av hverandres ståsteder i organisasjonen. 

Tips og råd 

  • Kjenn til aldersgruppen og utfordringer. 

  • Sett deg inn i folkehelseprofil, hvor mange er 65 år, og annen nyttig statistikk. 

  • Undersøk om kommunen sitter på innsikt gjennom andre medvirkningskativiteter. 

  • Følg samfunnsdebatten.

  • Ta utgangspunkt i at kommunen og innbyggerne har like mye makt. Vis at du vil gjøre noe med innbyggerne, ikke for innbyggerne. 


Ta kontakt

I denne webinarbolken får du høre om betydningen språket har som virkemiddel. 

Når du tar direkte kontakt er språket ditt det viktigste virkemiddelet du har. Språket betyr mye for relasjonen. Språket vårt har evne til å være inviterende, inkluderende og skape fellesskap, men kan også sette i bås og skape avstand. Ordene vi bruker er ofte, bevisst eller ubevisst, uttrykk for etablerte holdninger.

Tilnærmingen din skaper rom for dialog og samtale om utfordringer og hva som skal til for å leve et godt liv i overgangen til tiden etter arbeidslivet. Innbyggerne i Sola har for eksempel fylt begrepet «kulling» med eget innhold.

Tips og råd

  • Ha et bevist forhold til språket og ordene du bruker. 
  • Ta direkte kontakt og inviter til dialog og møter. Sola har brukt lister fra Norsk Helsenett og ringt seks innbyggere, en mann og en kvinne fra tre ulike steder i kommunen. 
  • Delta i samfunnsdebatten og del informasjon om arbeidet i egne kanaler. Fortell om hva dere ønsker å gjøre, og fokuser på veien til løsningen – ikke på selve løsningen. 
  • Gå inn i samtalen med nysgjerrighet og et åpent sinn.
  • Vær en ressursdetektiv og lytt til deltakernes erfaringer og opplevelser. 

Etabler relasjonen

I denne webinarbolken forteller Sola kommune hvordan de arbeider med relasjonen til kullingane. 

Relasjon mellom kommunen og innbyggeren og mellom innbyggerne etableres i samtalene, på møtene og i de ulike aktivitetene. Utgangspunktet for samtalene er: Hva kan vi få til sammen? I samtalene kan man komme inn på spørsmål som:

  • Hva er viktig for deg?
  • Hvor skal du bo?
  • Hva vil du bruke tiden på?
  • Hvem vil du være sammen med?  

Åpne for en samtale om hvilken aktivitet som du tror kan passe.

Tips og råd 

  • Husk på egen rolle.
  • Ha lav terskel for litt latter og vær personlig – by på deg selv. Ha klar noen erfaringer som du kan dele, men tenk gjennom hva som er personlig og hva som blir privat. 
  • Ha fakta om overgangen til livsfase og innsikt med i egen presentasjon. 
  • Stol på prosessen – de erfaringene, kreativiteten og ressursene som deles i samtalen. Du vet ikke hva som kommer ut av det. 
  • Ikke ha forventninger om nye initiativ, løsninger eller handlingsmønstre fra dag til dag. 
  • På mange måter kan vi si at prosessen er målet.
  • Få flere tips til spørsmål til samtalene på planleggelitt.no

Ringvirkninger

I denne webinarbolken hører du om hvilke ringvirkninger Sola kommune ser av arbeidet så langt.

Dialog er alltid positivt, og det oppstår gode initiativ ut fra denne måten å arbeide på.

Hva kan vi få til sammen med innbyggerne? Kommunens rolle i dette arbeidet er å være synlig som tilrettelegger og være klar til fange opp ulike initiativ. Mulighetene er mange for hva de lokale "kullingane" kommer fram til. 


Takk til Sola kommune

Kullingane - en modell for medvirkning og innbyggerdialog er basert på erfaringer og innsikt fra Sola kommune. En stor takk til kommunen for deling. Ved å vise frem denne modellen ønsker vi å inspirere flere kommuner til å jobbe med medvirkning og innbyggerdialog. 

Les mer om Kullingane på Sola kommune sine nettsider.

Logo_Sola-kommune_RGB.png