Det er lurt å være bevisst hvilke(n) rolle(r) kommunen skal innta for å engasjere seniorer i lokalmiljøet, og hva som kreves av ressurser for å utøve rollen. Skal kommunen for eksempel være en initiativtaker, tjenesteyter, koordinator eller en kommunikasjonskanal? Hvordan kan kommunen handle for å legge til rette for at alle relevante aktører har muligheten til å bidra best mulig?

Hva er kommunens rolle

Her er en mal for å utforske og beskrive kommunens rolle, og hva det betyr i praksis.

Verktøy for å beskrive kommunens rolle (ppt)  Last ned


Et eksempel på en beskrivelse av en kommunes rolle

Kommunen skal ta rollen som tilrettelegger og koordinator

I praksis betyr det at:

  • kommunen tilgjengeliggjør og synliggjør informasjon for at seniorer skal finne aktiviteter og møteplasser der de kan engasjere seg og bidra på sikt
  • kommunen tilrettelegger for dialog og samskaping mellom ulike aktører og seniorer
  • kommunen bidrar til å skape en kultur for frivillighet i lokalsamfunnet, og verdsetter seniorens ressurser, erfaring og kompetanse

Les mer

Hvilke verdier vil
dere skape?

Planlegg frem i tid